Bibliotek i coronatider

Den här våren ställs vardagen om och rutinerna rubbas - hur påverkas biblioteken av krisen och vad kan vi göra?

När vi alla påverkas av risken för smittspridning kanske vi behöver tänka i nya banor på biblioteken. Kanske spela in digitala lästips eller sagostunder? Höja upp antalet möjliga omlån eller öka tillgången till e-böcker och -filmer? Det finns många fler sätt att underlätta för dem som sitter hemma sjuka eller för dem som söker information.

På BiBK startade vi upp en idébank i form av ett öppet googledokument som har fyllts på flitigt den sanaste veckan - Biblioteksidéer i smittspridningstider Länk till annan webbplats.

Biblioteksbladet har skapat facebookgruppen Bibliotek i coronakris Länk till annan webbplats. för att samla frågor, tankar och tips.

Kb:s plattform "Biblioteken under corona Länk till annan webbplats." ska även den fyllas på efterhand.

Digiteket Länk till annan webbplats. finns det en hel rad nytt och användbart material. Vad sägs t.ex. om Coronainfodemin – Ett lackmustest på din motståndskraft mot falsk information Länk till annan webbplats. eller samlingen #digitalabiblitoeket Länk till annan webbplats. om hur bibliotekstjänster kan erbjudas online.

Glödlampa