5 300 000 kr till biblioteken från Kulturrådets Stärkta bibliotek

Vid årets tilldelning av Kulturrådets Stärkta biblioteksbidrag fick biblioteken i Blekinge och Kronoberg dela på 5 300 000 kr.

Kulturrådet fördelar ut drygt 148 miljoner för att utöka utbud och tillgänglighet till folkbibliotek i hela landet.

Pengarna i Blekinge och Kronoberg ska bland annat gå till bokbuss, uppfräschning av barn och ungarum, anpassning av lokaler för personer med funktionsvariationer och mediepedagoger.

Totalt har biblioteken i Blekinge och Kronoberg nu fått 38 210 000 kr från Stärkta bibliotek sedan starten 2018. Några av projekten som fått medel tidigare går det att läsa om på Kulturrådets sida: https://www.kulturradet.se/i-fokus/lasframjande/starkta-bibliotek---hitta-inspiration/ Länk till annan webbplats.. Där kan du läsa om både Skruv och Tingsryd i våra regioner.

Läs mer om fördelningen i denna utlysning Länk till annan webbplats.

Bild: Tingsryds bibliotek, som fått pengar från Stärkta bibliotek till ombyggnad

Grön vägg med gröna soffor framför