Använd materialet "Skriv med Harry!"

"Skriv med Harry!" började med ett samarbete med Jämshögs skola och Jämshögs bibliotek. Litteratursamordnaren i Blekinge, Pia Redin, delade ut "oskrivna häften" med de nya vackra bokomslagen till Harry Martinssons titlar, formgivna av Kristin Lidström.

Barnen inspirerades inte bara av omslagen utan även av trailern till nya Aniarafilmen från 2019 samt en liten föreläsning om Harry Martinson, som ju kom från Jämshög precis som de; som vandrat i de stora skogarna i norra Blekinge, precis som de. Men som till skillnad från dem hade en far som var död och en mor i Amerika! Tänka sig, att med tiden blev han nobelpristagare i litteratur. Det kan betyda att vem som helst i klassrummet är nästa nobelpristagare från Jämshög, Blekinge..!

På Jämshögs bibliotek ställdes sedan barnens böcker med text och illustrationer ut och till öppningen av utställningen kom Blekinges lokalradio och lokalpressen. På så sätt spreds ordet och fler skolor i norra Blekinge ville göra samma sak. Eringsboda och Strömsberg hanns med innan corona satte käppar i hjulen - men det är ändå ca 60 nya unga författare, dubbelt så många stolta föräldrar och flera nöjda lärare!

Nu är det fritt fram för fler lärare eller bibliotek att ta del av materialet och köra ”Skriv med Harry!” med en klass eller barngrupp. Se en film om hur man jobbade med ”Skriv med Harry!” i Jämshög Länk till annan webbplats.

Barngrupp i klassrum. Ballonger i bakgrunden.

Boksläpp i Jämshög