Tankar om att leda kreativt skrivande

Under hösten 2021 kunde vi äntligen genomföra den efterlängtade kursen "Att handleda kreativt skrivande". Kursen var ett samarbete med Tingsryds kommun och kursledare var Anna-Karin Karlsson och Magnus Utvik. BiBK har ställt några frågor till två av deltagarna, Ina Lagerwall på Växjö bibliotek och Åsa Oxenmyr från Älmhult.

Varför ville ni gå kursen ”Att handleda kreativt skrivande”?
Åsa: Jag har varit med och haft skrivardagar för barn och unga tidigare och skriver en del själv på min fritid. Så kreativt skrivande är något som intresserar mig. För vuxna har vi på Älmhults bibliotek tidigare använt oss av en skrivpedagog, men vi har funderat på att försöka ha det i egen regi istället och då kom den här kursen väldigt lägligt.

Ina: Jag ville gå kursen för att jag efterfrågat en utbildning i detta länge. Jag har haft verksamhet på biblioteket med skrivande vid flera tillfällen tidigare men behövde ny input.

Kan ni berätta om någon insikt eller aha-upplevelse som ni fick under kursen?
Ina: Jag blev positivt överraskad när vi gjorde Heartmaps-övningen med Anna-Karin. Först tänkte jag att vad är det här? Skriva in en massa ord i ett hjärta. Om jag bara hade läst om övningen skulle jag ha dissat den direkt. Men det är det som är så bra med att få någon som visar övningen och tvingar en att göra den. Det öppnar upp och man får syn på saker. Jag har nu efter kursen gjort övningen flera gånger hemma och det kommer upp så olika saker /minnen att skriva om varje gång. Heartmaps-övningen är en av övningarna jag tar med mig och kommer att arbeta med i skrivargrupper.

Åsa: Jag tyckte att det var ett väldigt bra tips att ha tre övningar på samma tema och sedan låta deltagarna läsa upp en av dessa för att på så sätt minska pressen på deltagarna. För oftast har man kanske i alla fall en text som man känner sig nöjd med. Det var också ett bra tips att försöka hitta kravlösa övningar som lockar fram skrivglädjen.

På vilket sätt tror ni att ni kommer att ha nytta av det ni lärde er?
Åsa: Tanken är att jag till våren ska hålla i en skrivcirkel för vuxna här på Älmhults bibliotek och då känns det jättebra att vi själva fått prova på de olika övningarna som vi fick exempel på. På så sätt blir det lättare att välja ut de övningar som jag i min tur vill använda mig av. Kursen har också gett mig en stärkt tilltro till mig själv i att handleda i kreativt skrivande även för vuxna och även om det ändå kommer att kännas pirrigt så känns det samtidigt som en spännande utmaning.

Ina: Det känns tryggt att kursen gav en samlad bank av skrivarövningar när jag själv ska hålla i framtida skrivarkurser.

Åsa Oxenmyr och Ina Lagerwall