Berättarkrafts program släppt

Berättarkraft 2022: Tema Gränsland
7 – 12 mars i hela Blekinge

Litteratur- och berättarfestivalen Berättarkraft är ett samarbete mellan alla kommuner i Blekinge och Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg.

När vi valde tema Gränsland tidigt i höstas visste vi inte hur mycket vi skulle befinna oss i olika slags gränsland ända fram till nu. Först planerade vi för ett helt fysiskt Berättarkraft. Sedan för ett helt digitalt. Och sedan ändrade sig allting igen och när vi nu presenterar programmet så befinner sig det på båda sidorna gränsen mellan det fysiska och det digitala.

Vi är glada att kunna bjuda in publiken till våra bibliotek och andra platser för att träffas och uppleva författare, föreläsare, bokcirklar, teater och mycket mera. Vi är glada att vi även kan erbjuda digitala arrangemang, så enkla att ta del av hemifrån.

Temat Gränsland handlar dels om vår samtid, i gränslandet mellan det fysiska och det digitala rummet. Det handlar om Blekinge som gränsbygd. Det handlar om berättande och litteratur som rör i sig i gränsland mellan fiktion och fakta, mellan barn och vuxen och mellan olika medier. Är det i gränslandet det händer? Är det där magin uppstår?

Vi tror det. Vi tror på magiska möten i gränsland i Blekinge vecka 10. Välkommen till Berättarkraft!

Berättarkrafts program.

… som bjuder på sagor, fredagshäng, poddsläpp, författarbesök, föreläsningar, poesi, textil, teater, skrivarworkshop, visor och författarbesök i skolan. Hjärtans fröjd-vinnaren Matilda Gunnarsson Rathsman kommer. Det gör även blekingeexperten Michael Helgesson, Regionteatern, Nina Wähä, Tuija Nieminen Kristofersson, Johan Brännström, Lovisa Wistrand, Eva Thors Rudvall, Nina Källmodin, Jonathan Lundberg, lokala Olofströmsförfattare och både sist och minst – små små skogstroll.