Hej Joanna Holden - ny chef på BiBK

Idag 28 mars har vi glädjen att hälsa Joanna Holden välkommen som Biblioteksutveckling Blekinge Kronobergs nya chef!

Hej Joanna! Vem är du?

Dotter, mamma, barnbarn, fru, vän, professionell yrkesperson och allt däremellan.

Vad har du gjort tidigare?

Kort sammanfattat har jag arbetat med kultur och med kommunikation på olika sätt. Jag har bland annat arbetat som teaterkonsulent för Riksteatern Kronoberg, som kulturchef och förvaltningschef för kultur- och fritidsförvaltningen i Olofström och som copywriter och projektledare vid ett par olika reklam- och kommunikationsbyråer. I, bland annat, min tjänst i Olofström arbetade jag mycket nära biblioteksverksamheten.

Vad ser du fram emot på nya jobbet?

I det större perspektivet ser jag fram emot att få arbeta för något som är det absolut viktigaste jag vet. Yttrandefrihet, demokrati och fri tillgång till information. För alla. I ett uppdrag där litteraturen, som ligger mig varmt om hjärtat, har en särställning.

Men allt handlar om människorna man får förmånen att arbeta tillsammans med. Så jag ser fram emot att tillsammans, med nya och gamla bekantskaper, arbeta framåt för ett än starkare biblioteksväsende!

Foto Johan Abelson

Joanna Holden, foto Johan Abelson