Nytt verktyg för biblioteksplaner

KB har presenterat ett nytt verktyg för att stödja biblioteken i deras arbete med biblioteksplaner. På dagens Träffpunkt biblioteksplaner fick vi höra mer om detta arbete, om hur man kan använda Agenda 2030, hur man får in barnkonventionen och tillgänglighet i planerna.

Idag, onsdagen 19 oktober, har det varit Träffpunkt biblioteksplaner som arrangeras av KB mfl. KB presenterade sitt nya stödmaterial för biblioteksplansarbetet, ni hittar det på kb.se/biblioteksplaner. Här har ni som ska skriva planer framöver ett fantastiskt material att läsa och ta stöd i. I materialet hittar ni rubriker som arbetsprocesser, omvärldsbevakning, delaktighet och förankring. Utöver det kan ni läsa intervjuer med bibliotek om deras framgångsfaktorer för att planarbetet ska fungera.

Träffpunkt biblioteksplaner, som kommer att gå och se i efterhand, tog upp flera punkter som är viktiga att få med i sitt planarbete, som barnrättsperspektiv, agenda 2030, tillgänglighet. Vi fick också höra Lina Holmér, Växjö prata tillsammans med andra bibliotekschefer om att skriva biblioteksplaner. Så vi rekommenderar att ni tar er tid att titta på hela eller delar.

Vi på BiBK finns så klart också att ta stöd ifrån om ni är på gång att skriva plan. Bland annat kommer vi till våren att tillsammans med Biblioteksutveckling Region Kalmar län köra nya digitala träffar för er som ska skriva ny plan och er andra som vill hålla er uppdaterade och dela med er av ert biblioteksplansarbete.

Text: Paus. Passa på att ta del av den nya vägledningen: kb.se/biblioteksplaner