Ann-Mari, Ann-Charlotte och Gunhild med guldhattar på och blommor i famnen

Hatten av för Olofström som fått guldhattspris

I slutet av november tog Språkstegen i Olofström emot utmärkelsen Guldhatten. Guldhatten är ett nationellt pris som delas ut varje år av Hatten förlag till en person eller grupp som gjort något extra bra för att främja barns språkutveckling.

Samarbete för yngre barns språkutveckling har funnits länge i kommunen men har utvecklats mycket de senaste åren. Inte minst genom samarbetet med barnhälsovården och öppna förskolan men också genom många nya insatser. På bilden syns Ann-Mari Holmström från förskolan och Ann-Charlotte Fandén och Gunhild Gröndalen från biblioteket. Prissumman är 10 000 kr och juryns motivering löd:

"Ingen kan göra allt men tillsammans kan vi uträtta storverk! Det har varit fantastiskt att få ta del av allt det fina samarbete som pågår i Olofström – med Språkstegen, kapprumsbibliotek, inskolningsbok och föreläsningar om språkutveckling för både pedagoger och föräldrar. Det är med glädje vi överlämnar årets Guldhatten till Språkstegen och Olofströms förskolor."

Sara Wijk från Språkstegens regionala arbetsgrupp var på plats och firade utomhus bland guldballonger och bubbelglas. På plats fanns rektorer, bibliotekschef, andra vuxna och många barn. För barnen är ju de stora vinnarna! Vi har passat på att ställa några frågor till Ann-Mari, Lotta och Gunhild om arbetet och priset.

Vad tänker ni är avgörande för att ni får ihop helheten med så många samarbetsparter och olika delar och insatser i det språkstödjande arbetet för barn och familjer i Olofström?

Starten med det regionala Språkstegenarbetet var väldigt grundligt och välorganiserat, det lade grunden för ett långsiktigt arbete som har varit lätt att arbeta vidare med. Vi har även haft ett väl fungerande samarbete med förskolorna i kommunen i många år.

Vad har ni på gång just nu?

Ett utvecklingsarbete för vårt lokala språkstegenätverk med stöd av Bokstart. Vi träffas både digitalt och i verkliga livet och lyssnar på föreläsare som vi gemensamt har valt ut, vi ska även avsluta projektet med workshops kring hur vi ska arbeta vidare tillsammans.

Vad önskar ni i gratulationspresent av chefer och politiker?

Fortsatta möjligheter att vidareutveckla vårt språkstegenarbete. En förståelse för att det läsfrämjande arbetet för de minsta är något som behöver prioriteras och att det krävs ett gott samarbete mellan olika förvaltningar för att lyckas med det arbetet. Och en flaska champange, utbrister de med glimten i ögat.

Om man är inspirerad av ert arbete och jobbar i verksamhet. Vad tänker ni är saker som ni gjort som är grundläggande grejer eller bra saker att sätta igång med?

Att inte tveka kring att arbeta över professionsgränser och lära och inspireras av varandra. Ta kontakt med andra i kommunen som jobbar med samma målgrupper, det är vårt starttips.

När Olofström tar på sina guldhattar säger vi "hatten av" och stort och varmt grattis!