Hjärtans fröjd-priset 2024 till Linda Jones

Hjärtans fröjd-priset 2024 går till Linda Jones för ungdomsromanen De tar allt ifrån mig. Ur juryns motivering: Linda Jones bok De tar allt ifrån mig är en brutalt ärlig roman om att vara ung i ett samhälle som sakta men säkert håller på att monteras ner. Med ett stilsäkert och personligt språk levandegör hon ungdomars liv i Norrlands inland.

Grattis Linda! Hur känns det?
- Otroligt roligt! Framför allt för att författaren Per Nilsson var en av mina idoler när jag växte upp. Jag har läst alla hans böcker flera gånger om, speciellt Hjärtans Fröjd. Därför var det surrealistiskt när han ringde mig en kall eftermiddag och berättade att jag hade vunnit. Jag började gråta direkt. Det kanske låter töntigt men jag kände min inre 13-åring väldigt starkt just då. Hon hade smällt av!

Du får ta emot priset för din roman De tar allt ifrån mig. Kan du berätta om boken?
- De tar allt ifrån mig handlar om 15-åriga Frida som växer upp i ett samhälle som sakta monterats ned. Det enda som håller ihop byn är den heliga älgjakten och Frida längtar så mycket efter att bli en del av gemenskapen. Men när länsstyrelsen hittar ett märkligt djur i skogen ställer de in jakten och ber jaktlaget om hjälp att lokalisera djuret. Men i stället för att hjälpa till gör de tvärtom - och en kamp om vem som har rätt att bestämma över andras liv drar i gång. Men jag vill också tillägga att boken handlar om så mycket mer. Enligt mig är detta bara ramverket.

Vem är du? Berätta lite om dig själv!

- Absolut! Jag är 35 år och bor i Luleå, Norrbotten. Det är även här jag är uppvuxen. När jag var i 20-årsåldern tyckte jag det var pinsamt att bo i sin hemstad, men nu känner jag tvärtom. Ibland kan jag dock önska att mina rötter inte var så starka. Om dagarna jobbar jag som dramaproducent på P1 och när mitt barn har somnat försöker jag skriva. Min sambo är poeten David Väyrynen så vi brukar också åka på skrivresor ihop.

Förutom ära, diplom, vandringspris och klassbesök på en skola i Blekinge ingår en prissumma på 40 000 kronor. Vet du vad du vill göra för pengarna?
- Jag kommer ge mig själv skrivtid. Som författare jobbar du ofta gratis så det känns lyxigt att få skriva med lön, om man kan säga så.

Vad betyder skrivandet för dig? Och vad betyder läsande?
- När jag var föräldraledig slutade jag skriva och funderade i stället på varför jag skrev. Jag menar, man kan ju leva utan det? Att skriva är inte luft, eller vatten och bröd. Jag landade i att jag känner mig själsligt död utan skrivandet. Det låter förbannat högtravande men det är så det känns. Världen blir lite gråare och något fattas mig om jag inte skriver. Jag har tyvärr svårt att hinna med läsandet eftersom jag prioriterar skrivandet. Men vad läsandet betyder? Lika mycket som när jag var 13 år och läste Hjärtans Fröjd och tänkte: wow, kan livet vara så här stort.

Vi ses på prisutdelningen lördag 25 maj på Jämshögs folkhögskola. Välkommen till Blekinge!
- Tack, jag längtar!

Motivering

Vi får följa 15-åriga Frida i hennes vardag som består av jakt, vänner, fester, skola och framtidsfunderingar. Jakten spelar en central roll i boken. Jakten är det som finns kvar, det som länkar samman.

Det finns gemenskap i det lilla samhället, men också nedärvd fiendskap och fördomar, påtvingade roller och tystnadskultur. Storstaden och makten är långt bort, men påverkar ändå det lilla livet i den lilla världen.

De tar allt ifrån mig av Linda Jones är en sällsynt välskriven, spännande och gripande ungdomsroman.

Hjärtans fröjd-priset är nationellt och instiftades 2020 av Region Blekinge. Det är Sveriges enda renodlade ungdomsbokpris. Namnet Hjärtans fröjd syftar på en av blekingeförfattaren Per Nilssons mest lästa böcker. Priset består av ett vandringspris av konstnären Maria E. Harrysson och en prissumma på 40 000 kronor. Dessutom ingår ett klassbesök på en skola i Blekinge. Prisets jury består av författaren Per Nilsson och ungdomsbibliotekarierna Victoria Nore Johannesson och Paula Högström.

Tidigare pristagare

2021 Tamara Mivelli priset för Jag klyver er itu