Bokstartslogo, ballonger, serpentiner och text på bild Bokstart 10 år!

Fortbildning - Bokstart 10 år

I år fyller Bokstart 10 år! Tio år av samverkan, möten med familjer, högläsning och samtal om språk.

Språkstegen är en del av Bokstart som är den nationella satsningen på små barns språkutveckling. Bokstart började som ett pilotprojektet för tio år sedan för att främja läsning hos de minsta. När Språkstegen startade var det nationella sammanhanget och stödet oerhört viktigt. Vi här i Blekinge och Kronoberg tog rygg på och lärde av dem som gått före. Somligt ville vi göra lika, annat på vårt sätt. Ekonomiskt stöd men också att det fanns en bred politisk förankring och långsiktighet var helt avgörande för att vi skulle våga bygga en infrastruktur som är bra för invånaren men som samtidigt kräver mycket arbete om det ska vara lånskigtigt och kvalitativt.

Därför vill vi nu alla vara med och fira på det sätt som Kulturrådet valt: En riktigt fin fortbildningsförmiddag den 30 maj kl 9-12 Länk till annan webbplats. med både utblickar i världen men också goda verksamhetsexempel. Alla får vara med, på digitala webbinar får alla plats och kan komma med när man inte måste göra något annat.

Under förmiddagen talar bl annat kulturminister Parisa Liljestrand, barnpsykolog Malin Bergström, doktor i statsvetenskap och utredare vid Institutet för mänskliga rättigheter Johanna von Bahr och forskningsledare vid Leading Health Care Mats Tyrstrup.

Du kan få svar på frågor om varför samverkan är så svårt, varför det är så betydelsefullt med tidiga insatser, vad är bokgåvornas roll i liknande satsningar i USA, hur ser Bokstart ut om tio år och vad tycker kulturministern om allas vårt arbete för de yngsta.

Anmäl dig nu med det samma via länken. Allt är gratis och då får du information om när och hur du ska infinna dig digitalt.

Språkstegens arbetsgrupp kommer att arrangera en möjlighet för de språkstegare i Blekinge och Kronoberg som vill samtala om det vi sett och hört i ett digitalt eftermöte kl 13-14. Blir vi många gör vi det med panel och i disussionsgrupper, blir vi få gör vi det i helgrupp. Du anmäler dig till eftersnacket här Länk till annan webbplats..